Marttailta: “Lihasvoimaa kaiken ikää”

Jalkaprässi on erinomainen apuväline alaraajojen isojen lihasten kunnon ylläpitämisessä. Kuva: Carme Lafay / Pixabay.
Aika: 2.2.2023 klo 18 - 20
Paikka: Tuusulan uimahallin kuntosali, Rykmentintie 1, 04300 Tuusula

Onko sinulle tullut sellaista tunnetta, että jalka ei nousisi enää ihan niin kevyesti kuin joskus muinoin? Tuntuuko sinusta sohvalta tai sängystä nouseminen jotenkin raskaammalta tai portaiden nouseminen työläämmältä kuin ennen? Ei ihme, sillä pandemia-ajan liikkumisrajoitukset vähensivät päivittäisen ja viikottaisen liikkumisen määrää monilla. Lisäksi ikääntyminen tuo tullessaan lihaskatoa, joka heikentää lihasvoimaa.

Helmikuun ensimmäiseen marttailtaamme to 2.2.2023 suunniteltu ulkoliikunta on päätetty kelien liukkauden takia siirtää sisätiloihin. Olemme iloksemme saaneet järjestettyä meille voimaharjoittelun ryhmäohjauksen Tuusulan uimahallin kuntosalilla alkaen klo 19 (HUOMAA poikkeuksellinen aloitusaika! Ohjaajalla toinen ryhmä ohjattavana klo 19 saakka). Ohjaajamme Tommi Salmi on senioriohjaukseen erikoistunut liikunnanohjaaja. Ryhmään mahtuu reilu 15 kerrallaan. Jos osallistujia on enemmän kuin 20, ryhmä jaetaan kahtia ja toinen pääsee tekemään esimerkiksi liikkuvuusharjoituksia toisen ryhmän perehtyessä voimaharjoituksiin.

Tervetuloa mukaan tutustumaan kuntosaliharjoitteluun turvallisessa ryhmässä ja erinomaisessa ohjauksessa! Yhdistys maksaa ryhmäohjauksen kokonaisuudessaan eikä uimahallin sisäänpääsystä veloiteta erillistä maksua, joten osallistuminen on jäsenelle maksutonta. Ilmoittauduthan Anulle sähköposti- tai tekstiviestillä viimeistään su 29.1.2023.

Nykyiset väestötason liikkumissuositukset sisältävät suuria lihasryhmiä kuormittavaa ja tasapainoa haastavaa liikuntaa ainakin kaksi kertaa viikossa. 65 vuotta täyttäneille voima- ja tasapainoharjoitteluun suositellaan yhdistettäväksi notkeutta ylläpitävää venyttelyä. Lihaskadon jarruttamisessa ja toimintakyvyn ylläpitämisessä voimaharjoittelu on todettu kaikista liikuntamuodoista ylivoimaisesti parhaimmaksi.