Nuormarttojen syyskausi käynnistyy roskakävelyllä ja piknikillä to 26.8.2021

23.8.2021

Tuusulan Nuormartat kävelevät Itämeripäivänä roskattoman ympäristön puolesta. Kävely starttaa klo 18 Tuusulan pääkirjastolta ja päättyy urheilukentälle.

Tuusulan Nuormartat ry järjestää kaikille avoimen roskakävelyn Itämeripäivänä torstaina 26.8.2021. Kävelyreitti alkaa Tuusulan pääkirjastolta, jonka edestä yhteislähtö klo 18. Reitin päätepiste on Urheilukeskuksessa. Urheilukentän katsomossa kävelijät voivat kävelyn päätteeksi nauttia koronaturvallisesti omat piknik-eväänsä. Kirjaston asiakaspalveluun on kävelijöitä varten varattu 20 kpl roskapihtejä lainattaviksi. Martoilla on jaossa roskapusseja ja kertakäyttöhansikkaita. Täyttyneet roskapussit saadaan jättää Urheilukeskuksen roska-astioihin.

Martat osallistuvat Itämeripäivään eri puolilla maata paikallisin tempauksin ja valtakunnallisin kannanotoin. Ympäristön roskaantuminen vaikuttaa suoraan asuinympäristömme viihtyisyyteen, mutta sillä on myös vakavia epäsuoria vaikutuksia. Luontoon joutuneet muoviroskat esimerkiksi hajoavat mikromuoviksi, jota huuhtoutuu hulevesien mukana myös vesistöihin ja kulkeutuu ravintoketjuissa aina ihmisten ruokalautasille saakka.

Itämeripäivä on John Nurmisen Säätiön käynnistämä jokavuotinen juhlapäivä oman lähimeremme kunniaksi. Päivän tavoitteena on innostaa ihmiset nauttimaan ainutlaatuisesta kotimerestämme sekä tekemään konkreettisia tekoja sen hyväksi. Juhlinnan lisäksi Itämeripäivän tarkoituksena on lisätä tietoa meren monimuotoisesta luonnosta, kulttuurista ja historiasta.

Tervetuloa mukaan kävelemään siistin asuinympäristömme ja elinkelpoisen Itämeren puolesta!