Marttakalenteri

29 15 16 17 18 19 20 21
30 22 23 24 25 26 27 28

Vuoden 2019 toimintakalenteri

Syksyn 2019 nuormarttatoiminnot löytyvät lentolehtisen muotoisesta toimintakalenterista (ladattavissa alla olevasta linkistä pdf-muotoisena dokumenttina).

PDF-tiedostoNuormarttojen_Toimintakalenteri_SYKSY2019_19kesä2019.pdf (1.4 MB)
Tuusulan Nuormartat ry:n syyskauden 2019 toimintakalenteri

Aiempien kausien toimintakalentereita

Aiempien kausien toimintakalentereita voit ladata tarkasteltavaksesi alla näkyvästä listasta.

PDF-tiedostoNuormarttojen_Toimintakalenteri_KEVÄT2019_2Helmi2019.pdf (1.4 MB)
Tuusulan Nuormartat ry:n kevätkauden 2019 toimintakalenteri
PDF-tiedostoNuormarttojen_Toimintakalenteri_syksy2018_3Touko2018.pdf (1.4 MB)
Tuusulan Nuormartat ry:n syyskauden 2018 toimintakalenteri
PDF-tiedostoNuormarttojen_Toimintakalenteri_kevät2018_2Tammi2018.pdf (1.4 MB)
Tuusulan Nuormartat ry:n kevätkauden 2018 toimintakalenteri

Mitä marttaillassa tapahtuu?

Marttailtoihin kokoonnutaan aina jonkin aiheen ympärille. Nuormartta tai ulkopuolinen esiintyjä käyttää puheenvuoron illan teemasta, joko luennon tai tuote-esittelyn tai niiden yhdistelmän muodossa.

Illan aikana käsitellään myös yhdistyksen omat ajankohtaiset asiat sekä käydään läpi Uudenmaan Martoista tai Marttaliitosta tulleet yhteydenotot ja tärkeät viestit.

Kaksi Nuormarttaa emännöi kutakin iltaa. Emäntävuorot sovitaan kausittain etukäteen, ja emäntien tehtävänä on omakustanteisesti huolehtia illan tarjoiluista, jotka tavanomaisesti sisältävät jotakin suolaista ja jotakin makeaa. Leivontataitoiset ovat usein valmistaneet tuotteet itse, mutta mikään ei estä kipaisemasta kaupassa ennen emäntävuoroa.

Emäntävuorossa olevat huolehtivat tarjoiluiden valmisteluista ja kattamisesta ennen marttaillan alkua, ja astioiden tiskaamisesta ja tilojen siivouksesta illan päätteeksi. Emännillä on käytössään yhdistyksen omat astiat sekä kahvit ja teet, maidot ja mausteet, ja illan emännillä on velvollisuus huolehtia siitä, että seuraavan illan emännät tietävät, mikäli jokin tuote on loppumassa.

Näistä herkullisista tarjoiluista Nuormartat illan emäntiä lukuunottamatta maksavat jokaisessa marttaillassa kahden ja puolen euron kahvirahan yhdistyksen käteiskassaan.

Varsinkin syys- ja talvimärillä keleillä marttailtaan on hyvä ottaa mukaan sisätossut tai -kengät, jotta ulkokengät voi jättää eteiseen Marttailtaan saapuessaan.