Marttailta: Metsäkylpyä ja puunhalausta

Männyn terpeeneillä on monia tunnettuja terveysvaikutuksia.
Aika: 15.4.2021 klo 18 - 20
Paikka: Sarvikallio

Puun halaaminen tekee tunnetusti hyvää sekä keholle että mielelle! Puun halaamista joskus kokeilleet tietävät tämän omasta kokemuksesta. Ilmiötä on myös pitkään tutkittu, ja sille on löydetty tieteellisesti päteviä selityksiä. Puut erittävät runsaasti erilaisia haihtuvia öljyjä, joita puuta halaava saa hengitysteihinsä aimo annoksen. Öljyt tasapainottavat elimistön hormonituotantoa ja parantavat elimistön vastustuskykyä tehostamalla kehon omien tappajasolujen toimintaa. Niillä on myös kemiallinen vaikutus aivoalueisiin, jotka säätelevät mielialaa ja muistia. Alakulon ja ahdistuksen helpottuminen ja mielialan koheneminen ovatkin tyypillisiä puun halaamisen tuottamia tunteita.

Teemme marttaporukalla retken Sarvikalliolle ja ammennamme kevääseen heräävästä luonnosta voimaa mindfulness-harjoituksin. Pukeudumme säänmukaisin varustein ja mukavin metsämaastossa toimivin jalkinein ja pakkaamme reppuun mukaan omat eväät. Kokoonnumme klo 18 parkkipaikalla ja kävelemme siitä yhdessä näköalapaikalle. Tervetuloa mukaan!