Marttailta: "Pääskysestä ei päivääkään!"

Tervakiitäjien sukuun (Apus) kuuluva tervapääsky (Apus apus) on Suomessa erittäin uhanalainen. (Kuva: pau.artigas CC BY-SA 2.0)
Aika: 12.5.2022 klo 18 - 20
Paikka: Mäntymäki (Luurikuja 1, 04300 Tuusula)

Lintujen tarkkailu ja kuuntelu erityisesti kevääseen heräävässä luonnossa on monille mieluista. Joillekin meistä se on suorastaan intohimoinen harrastus. Ilmastonmuutokseen liittyvä luontokato ja elonkirjon kutistuminen näkyvät meilläkin tiettyjen lintukantojen pienenemisenä ja lintulajien määrän vähenemisenä. Tämä aiheuttaa huolta, mutta myös kannustaa toimenpiteisiin kehityskulun jarruttamiseksi.

Toukokuun marttaillassa tutustumme lintubongaukseen harrastuksena nuormartta Pia Hovin johdatuksessa. Pia on harrastanut lintubongausta nuoruusvuosistaan saakka, ja toimii tätä nykyä Keski- Ja Pohjois-Uudenmaan Lintuharrastajat - Apus ry:n puheenjohtajana. Lämpimästi tervetuloa kuulemaan, mistä harrastuksessa on pohjimmiltaan kyse - ja mikä vetää lintubongarin aamuneljältä lintutorniin tarkkailemaan siivekkäitä ystäviämme!