Marttailta: Ryijystä on moneksi

Keuruun ryijy eli Kukkoryijy vuodelta 1782 kuuluu perinneryijyihin. Kuva: Tee la (2016) CC-BY-SA-4.0
Aika: 29.9.2022 klo 18 - 20
Paikka: Mäntymäki, Luurikuja 1, 04300 Tuusula

Syyskuun toisessa marttaillassa perehdymme marttajärjestön vuoden 2022 käsityöteemaan ryijyyn kässämarttamme Mallu Mannilan opastuksessa.

Ryijy on kokenut sisustustekstiilinä varsinaisen renessanssin tällä vuosituhannella. Perinneryijyjen rinnalla on saatavilla lukuisia moderneja malleja, eikä ryijyn enää tarvitse olla rekipeitteen kokoinen. Sen ei myöskään tarvitse enää olla seinälle ripustettava tekstiili, vaan se voi olla myös esimerkiksi tyynynpäällinen. Ryijy on mahdollista tehdä kangaspuissa tai kudontakehyksessä kutoen tai pohjakankaalle ommellen. Pohjakankaaksi käy vaikkapa säkkikangas tai jarruestematto.

Olet tervetullut mukaan tutustumaan ryijyihin ja niiden valmistukseen! Perustekniikka on helppo, ja ensimmäiseksi työksi voi valita jonkin pienikokoisen nopeasti valmistuvan työn. Sen jälkeen onkin vauhtiin päästyä mukavaa jatkaa seuraavan työn, ehkäpä edellistä kookkaamman tai monimutkaisemman työn parissa!