Marttailta: Pilates & jokamartan kotitreeni

Pilates vahvistaa kehon syviä lihaksia. Kuva: standuppaddle | Pixabay
Aika: 1.2.2024 klo 18 - 20

Helmikuun ensimmäisessä marttaillassa tutustumme fysioterapeutti Hanna Lampenin ohjauksessa pilatekseen. Pilates on 1900-luvun alkupuolella kehitetty kehon syvien tukilihasten vahvistamiseen perustuva kehonhallinnan ja kehonhuollon menetelmä, joka sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Se on tehokas ja turvallinen keino kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, tasapainoa ja ryhtiä. Tavoitteena on kehon liikehallinnan parantaminen ja oikean asennon löytäminen selkärangalle ja koko keholle. Menetelmässä kiinnitetään huomiota myös kehon ja mielen väliseen yhteyteen.

Osallistujan kannattaa tuoda mukanaan oma jumppamatto, jonka päällä voimistella. Jos jumppamattoa ei löydy, myös huopa tai paksu pyyhe käy. Ylle kannattaa pukea lämpimät joustavat vaatteet.

Virkistyneen olon lisäksi saamme Hannalta kotiinviemisiksi pilateksen inspiroimat ohjeet jokamartan kotitreeniin, joka on suunniteltu ylläpitämään liikkuvuutta, lihasvoimaa ja tasapainoa. Treenin voi ottaa osaksi jokapäiväisiä rutiineja ja sillä tavoin myötävaikuttaa oman toimintakyvyn hyvänä säilymiseen.