Marttailta: Karjalanpiirakat

Emäntä karjalanpiirakoita voitelemassa. Kuvaaja: Suikkari Oy. Kuva:   Museovirasto | Finna | CC BY 4.0
Emäntä karjalanpiirakoita voitelemassa. Kuvaaja: Suikkari Oy. Kuva: Museovirasto | Finna | CC BY 4.0
Aika: 11.4.2024 klo 18 - 20
Paikka: Riihikallion koulu, Pellavamäentie 15, 04320 Tuusula

Karjalanpiirakka on kaikille suomalaisille tuttu perinneleivonnainen: kaikkiin tilanteisiin sopiva suolainen hiukopala, joka sopii niin juhlan noutopöytään kuin välipalaksi kiireisessä arjessa. Karjalanpiirakoiden leipomista pidetään haasteellisena, mutta aivan turhaan. Tosiasiassa niiden valmistaminen on helppoa kuin heinänteko, kunhan taitaa muutamat esiäitiemme niksit. Eikä rypytyksen mallilla ole niin väliä, kunhan sillä vain saa herkullisen ruokaisan täytteen pysymään taikinakuoren sisällä.

Huhtikuun ensimmäisessä marttaillassa puramme karjalanpiirakoiden leivontaan liittyvää mystiikkaa ja opettelemme Anna-Maijan, Leenan ja muiden piirakkataitureiden ohjauksessa valmistamaan mallikkaat karjalanpiirakat.

HUOM1! Kokoonnumme poikkeuksellisesti Riihikallion koulun (Pellavamäentie 15, 04320 Tuusula) kotitalousluokassa.

HUOM2! Jos sinulla on oma piirakkakaulin (pulikka), ota se kotoa mukaasi. Kotitalousluokassa on joitakin, mutta niitä ei ehkä riitä kaikille.

HUOM3! Ilmoittauduthan varapuheenjohtajallemme Leenalle osoitteeseen leena.siven@jpsmaalausoy.fi mielellään su 7.4.2024 mennessä, jotta osaamme hankkia riittävän määrän leivontatarvikkeita.

Tämän marttaillan jälkeen et enää kaupan valmispiirakoita halua ostaakaan! Lämpimästi tervetuloa mukaan!