Marttailta: Marjasta on moneksi - Puolukka

Aika: 12.9.2024 klo 17:00 - 20:00

Tiesitkö, että puolukka on Suomen satoisin ja eniten kerätty luonnonmarja, jonka vuotuinen sato on peräti 100 miljoonaa kiloa?! Se on myös erinomaisen ekologinen kotivaramarja, sillä luontaisten happojensa ansiosta se säilyy survottuna viileässä ilman lisättyä sokeria tai muita säilöntäaineita. Hapokkuus tekee puolukasta mainion kaverin monelle suolaiselle ruoalle, mutta sokerilla se kesyyntyy myös herkulliseksi makeaksi palaksi.

Myönteisiä terveysvaikutuksia puolukalla on tutkitusti lukuisia. Se sisältää runsaasti muun muassa polyfenoleja, jotka jarruttavat solujen hapettumista, antavat suojaa sydän- ja verisuonisairauksia vastaan ja alentavat riskiä sairastua 2-tyypin diabetekseen. Puolukan on havaittu myös vaikuttavan suotuisasti suolistomikrobeihin ja estävän virtsatieinfektioita. Nykyiset ravitsemussuositukset kannustavat nauttimaan marjoja vähintään 100 g eli noin 2 dl päivässä. Marjojen määrän lisääminen ruokavaliossa on helppo ja tehokas terveysteko!

Syyskuun ensimmäisessä marttaillassa to 12.9.2024 alkaen klo 17 Mäntymäellä (Luurikuja 1, 04300 Tuusula) ihmettelemme puolukan monipuolisuutta ja valmistamme yhdessä valikoiman suolaisia ja makeita herkkuja, joissa puolukka on elementissään. Jokainen osallistuja saa illasta mukaansa Marttaliiton tuottaman upean 36-sivuisen ohjekirjasen "Marjasta on moneksi".

Ilmoittauduthan Anulle osoitteeseen anu.m.heikkila@hotmail.fi viimeistään ma 9.9.2024, jotta osaamme varata iltaan riittävän määrän aineksia. Huomaa, että aloitamme  marttaillan poikkeuksellisesti jo klo 17, jotta iltaan ei tule kiireen tuntua. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

syysaurinkoisin terveisin

Anu