Historia

Tuusulan Nuormartat ry:n perustava kokous pidettiin Riihikallion nuorisotilassa 25.10.1995. Kokouksen puheenjohtajana toimi Uudenmaan Marttojen tuolloinen toiminnanjohtaja Kaija Kangasniemi, ja yhdistystä oli perustamassa 12 Marttojen toiminnasta innostunutta naista.

Perustamiskokoukseen kutsuttiin osallistujia ”Nuormartoissa voi oppia, vaikuttaa ja virkistyä” otsikon alle laaditun lehtiuutisen välityksellä mm. seuraavasti:

”Kokoonnumme keskustelemaan nuormarttatoiminnan aloittamisesta keskiviikkona 25.10. klo 19 Riihikallion ostoskeskuksen nuorisotilaan Pellavamäentielle. Nuormarttoihin odotetaan äitejä lapsineen tai ilman. Toiminta suunnitellaan nimenomaan niin, että äiti pääsee marttoihin vaikkei isä satu olemaan kotona.”

Toiminta käynnistyi luennolla kasvojen syysremontista – joka kesän jälkeen ajankohtainen aihe! – ja nyyttikestien äärellä toteutetusta ideoinnista ensimmäiselle varsinaiselle toimintavuodelle 1996.

Vuonna 2005 vietettiin Nuormarttojen 10-vuotisjuhlia eteenpäin katsoen ja menneitä muistellen. Toiminta oli jo löytänyt muotonsa: Marttailtoja vietettiin ensin kerran ja vähitellen kaksi kertaa kuukaudessa erilaisten teemojen äärelle kokoontuen. Milloin kuunneltiin henkeä (ja naurua?) pidätellen yrttiasiantuntijan kertomusta suolen toiminnasta ja tuotosten koostumuksesta, milloin opeteltiin kävelemään, liikkumaan ja seisomaan oikein, tehtiin virkistäviä retkiä hienoihin kohteisiin lähellä ja vähän kauempana tai kokoonnuttiin yhteen joululahjavalvojaisten merkeissä. Vuosien varrella on opiskeltu ruoanvalmistusta eri tavoin, saatu arvokkaita vinkkejä juhlien valmisteluista, syvennytty ensiaputaitojen kartuttamiseen, avattu eksoottisten hedelmien saloja ja pikkuhiljaa juhlittu myös nuorekkaiden marttajäsenten 50-vuotispäiviä. Yhteiskuntavastuuta Nuormartat ovat kantaneet mm. neulomalla nuttuja Tuusulan seurakunnan diakoniatoimiston kampanjaan, toimittamalla joulun aikaan ruokapaketteja vähävaraisille tuusulalaisille perheille sekä osallistumalla aktiivisesti Yhteisvastuu-keräyksiin. Kymmenes toimintavuosi toi mukanaan myös vähän epätavallisempaa marttailua, kun Nuormartat olivat avustajina mukana vuonna 2005 tehdyssä kotimaisessa tv-poliisisarjassa!

2010 oli Nuormarttojen 15-vuotisjuhlan aikaa. Viiden vuoden aikana Nuormarttojen toiminta oli jatkunut hyväksi havaitulla linjalla: jäsenkunta viihtyi Marttailloissa kiinnostavien teemojen nostattaessa keskustelua ja kesäretkien virkistäessä sielua ja kehoa. Yhdistyksen jäsenmäärä oli kasvanut jo 37:ään, kun aivan juhlavuoden lopussa mukaan liittyi viisi uutta Marttaa. Liekö Sokurituvalla järjestetyllä avoimien ovien tilaisuudella ollut osuutensa asiaan?

Vuosikymmenen vaihduttua uuteen Nuormartat katsovat innolla eteenpäin ja jatkavat toimintaansa Martta-hengessä.